Peters andemening var att lärare måste ges tid för reflektion för att skanna av vad som är gynnsamt IT-mässigt i sina egna ämne.
Han talade mycket om skolverkets hemsida som en plattform för informationsökande bl a för olika ämnen som samlas under rubriken repotage.
Forskning som finns runt 1-1 satsning har blivit genomlyst av skolverket och finns samlat på skoverkets hemsida för den som vill läsa. Det finns nästan ingen forskning tidigare än 2005
Av genomlysningen som är gjort se man till två delar; Mätbara effekter och upplevda effekter.
- IT ger effekter på elevers utveckling och inlärning som syns på lärande och betygsättning
- På motivations och engagemang
- På samarbete
- Förbättrat arbete i grupp
- Förbättrat socialt klimat
- Minskad frånvaro
- År 1 tillfälligt nedgång i resultat
- År 5-8 innan full effekt visar sig (studien baseras på Main i USA som varit i gång i tio år)
- Några studier visar ingen mätbar effekt man tror att detta beror på att lärarna inte fick någon kompetensutbildning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar