sett

sett

lördag 28 april 2012

Christina Löfving



IT och digitala verktyg
Hon gjorde en rannsakning av sig själv och läste forskning om det.
Vi som pedagoger likaväl som elever kan bli stressade av allt som kommer och som vi kan använda i den vägen. Hon visade ett utdrag ur GP där det fanns en artikel om nya verktyg att ta in i skolan
"När läraren ville använda Twitter i undervisningen skrek eleverna, kan vi inte få göra som vanligt istället?"
Hur kan vi ändra elevers inställning till att göra nya saker istället för allt det gamla vanliga?

Motivation går att utveckla
Motivation kräver förståelse och sammanhang
Motivation kräver tillit
Vi måste våga visa att vi kan misslyckas
Carol.S.Dweck är en forskare som forskat om elevers motivation att lära delfinal två olika typer av inställning:
Talanginställning och stegförsteg inställning.
Jag hann inte skriva ned vad det innebär fullt ut, men sök på forskare och de andra orden. :)
Talanginställning och Stegförsteg inställning
Jag är född sådan. Jag kan alltid utvecklas
Jag kan inte påverka. Jag kan påverka
Rätt och fel. Hur? Kreativa lösningar
Visa inte svagheter. Svaghet är inte farligt
Vi behöver prata om det i kollegiet

Vad är det skolan vill ha ut av oss? Vad är det vi ska lyckas med?
Att utveckla motivationen. När barn visar en teckning så säger vi åååå så fin, det sänder ut signaler om att de måste prestera fina saker och att bara visa oss saker när de är färdiga med sitt verk. Fråga istället vad de har gjort, och varför och hur de tänker.
Ställ öppna frågor inga färdiga svar, utan spåna och fundera ihop.
Lyssna aktivt och återkoppla lyft upp tankarna som eleven delger.
Erbjud valmöjligheter och klargör ansvarsområden.
Ge uppriktig och positiv respons.
Undviktvingande kontroll typ när ni läst 50 böcker så får vi glass!
Uppmuntra att utveckla och utmana kunnandet i nätverk, ta hjälp av kompisar, till att komma fram till det ni söker, eller sök på internet och i böcker och diskutera mer, är det vi kan uppmana eleverna till.

Entreprenörskap
Gör skor av limpor :)
Hon visade ett par tofflor som en dotter till hennes kompis gjort av två limpor...snacka om entreprenörskap.

Vi får inte fastna i uppgifter som visar på rätt fel och applåder typ "dagens rätt"
utan låta dem komma fram till lösningar genom egen tankekraft.
Två sjuåringar som spelar wordfeud och deras diskussion innan de lade ut ett ord om vad kan man få mest poäng, och synd att vi inte hade ett a, då kunde vi lagt ut det eller det ordet, så var en del av diskussionen de förde sina emellan.

Vad är det vi håller på med? Är en fråga vi behöver ställa oss allt som oftast.
Cykellås var det en elev som parade ihop två ord till, när läraren istället hade tänkt ut ordet blixtlås, av de småord som fanns på bordet. Vi måste våga gå utanför den bekväma zonen och se det som en utmaning i stället.

Vad ger vi eleverna för uppgifter? Var frågan vi fick med oss när vi var tvungna att gå innan föreläsningen var slut.

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar